powrot do hipertekst
 
magazyn
warsztaty
cyborg cafe
gutenberg pub
blog
skrzynka
   
g r y : I n f o c o m - f a b r y k a  w y o b r a ź n i
               
 
 
   

Infocom to pierwsze wydawnictwo tekstowych gier fabularnych na pierwsze osobiste komputery.

Poniżej - fragment histori Infocomu, zaczerpnięty ze stron http://pc.klasyka.do.pl/artykuly/00/08/infocom.HTM:

Projekt Zork został ukończony do użytku na mainframe'ach w lutym 1979 i wydany w listopadzie 1980 poprzez Personal Software Inc. dla DEC PDP - 11 maszyn używających ITS. Pierwsze promyki epoki gier były zatem przeznaczone tylko dla ludzi mających dostęp do potężnych wówczas maszyn i były one dostępne pod postacią bardzo prostych pod względem technicznym gier tekstowych. Przy okazji nie należy zapominać o tym, że w kwietniu 1979 został umieszczony pierwszy artykuł dotyczący projektu Zork, a założenie firmy miało miejsce 22 czerwca 1979 - czyli dwa miesiące później.

Zork rozpoczął bazującą na tekście serię gier przygodowych, która ostatecznie była przekompilowywana na ponad 25 różnych platform systemowych. Infocom przeżył parę problemów z Personal Software Inc. prawie od razu na początku bo w październiku 1981 roku, firmy te rozdzieliły się od siebie i Infocom odkupił od PS wszystkie prawa do gier na Apple II. W następnym miesiącu Infocom wydał Zork II: The Wizard of Froboss, kontynuację oryginalnego Zorka. Używając sprawdzonej zasady jak w poprzednim Zorku (i tak samo w następnym Zork III: The Dungeon Master wydanej we wrześniu 1982), tekstowe przygodówki rozwinęły się w trylogię... - poza tym nie nalezy zapominac jeszcze o grze Deadline, która została wydana w kwietniu 1982, a która została ochrzczona mianem pierwszej detektywistycznej gry w historii!

Również we wrześniu 1982 roku ujrzała światło dzienne kolejna gra Infocomu: Starcross. Mimo iż tytuł ten był nadal zwykłą tekstową przygodówką Infocomu, to jednak środowisko jak i klimat gry, podobnie jak i w Deadline, różniły się znacznie od gier z serii Zork. Akcja Starcross została umieszczona w kosmosie w roku 2186. Gra ukazuje jakoby Ty, zawodowy "łapacz" czarnych dziur, przemierzałeś przestrzeń kosmosu w poszukiwaniu miejsca na osiedlenie się. Po drodze dochodzi do spotkania między Tobą a statkiem obcych (zwanych Gargantuanami), musisz zinfiltrować statek i podjąć wyzwanie spełnienia przepowiedni zapowiedzianej już tysiące lat temu.

We wczesnym 1983 roku, Infocom ukształtował się jako znana firma i kontynuował wypuszczanie na rynek znakomitych tytułów, każdy z bogatszą i bardziej szczegółową fabułą niż poprzednik. Przez owe 12 miesięcy 1983 roku, Infocom wydał pięć wspaniałych tytułów: Suspended, The Witness, Planetfall, Enchanter i Infidel. Największy sukces z tej piątki odniósł Enchanter rozkręcony później do trylogii, włączając w to Sorcerer (marzec 1984) i Spellbreaker(październik 1985). Trylogia oparta na Enchanterze dodała gatunek fantasy do głównego nurtu przygodówek Infocomu. W rezultacie autorzy gry urozmaicili "storyline" i rozpoczęli wydawanie różnych stylów gier w tym samym czasie. Najbardziej ewidentne było to w 1984 roku, kiedy kolejne 5 gier Infocomu szturmem zawojowało rynek: Sorcerer, Seastalker, Cutthroats, Hitchhiker's Guide to the Galaxy i Suspect.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • protohiperteksty - gra w klasy
  • hipertekst a www
  • hiperprzestrzeń

     
  • e-book
     
     
  • zork - poetyka c.d
  • zork
  • zork - poetyka
     
  • gry przygodowe
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
     

    copyright (c) techsty 2002