powrot do hipertekst
 
magazyn
warsztaty
cyborg cafe
gutenberg pub
blog
skrzynka
   
g r y : Z o r k
               
 
 
   

Zork, czyli komputerowa symulacyjna gra fantasy, jak ją nazwali je twórcy - David Lebling oraz Marc S. Blank i Timothy A. Anderson, reklamowana była takim oto zdaniem:  

Czy magia jest prawdziwa? Czy miecze pobłyskują, gdy wróg jest w pobliżu? W demonicznym świecie Zorka sumulowany wszechświat wprowadza gracza w nową formę rozwiązywania zagadek.

Gra zaczynała się w sposób typowy dla tekstówek RPG:

Witaj w Zorku
Tę wersję stworzono 8 grudnia.
Na zachód od domu
Znajdujesz się na otwartej przestrzeni na zachód od wielkiego białego domu z szerokimi frontowymi drzwiami. Jest tu mała skrzynka pocztowa
>IDß NA PůŁNOC
Na północ od domu
Stoisz naprzeciwko północnej strony białego domu. Nie ma tu żadnych drzwi a wszystkie okna sa zabite.
>WSCHůD
Za domem
Znajdujesz sie po drugiej stronie domu. W jednym z jego narożników jest jedno małe okno na wpół uchylone .
>OTWůRZ OKNO
Z wielkim trudem otwierasz okno na tyle, by prze nie wejść. .
>WEJDß
Kuchnia
Jesteś w kuchni białego domu. Wygląda na to, że jeszcze niedawno na kuchennym stole przygotowywano posiłek. Korytarz prowadzi na zachód, widać tez ocienione schody prowadzące w górę. Na wschodzie widać małe otwarte okno. Na stole znajduje się brązowa sakiewka, oraz ostre papryczki, jest tam również butelka. Szklana butelka zawiera troche wody.

 Pod tą kuchnią, powyżej i pod powierznią ziemi znajdują się dziesiątki pokoi, niektóre z nich kryją w sobie pułapki, inne - łamigłówki. Setki obiektów rozrzucoono po tym labiryncie, niektóre z nich to cenne skarby, jeszcze inne to magiczne przedmioty. Biały dom to wjeście do całej gry. W podobny sposób stworzone zostały dziesiątki innych przygodowych gier. Ich współnym przodkiem była gra Adventure. Wszystkie one były z kolei przodkami literackiej, poważnej, interaktywnej fikcji. Można wyłonić kilka wspólnych cech gier tekstowych, które odnajdujemy później w hipertekstowych utworach literackich. >>>>
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • chronologia hipertekstu
  • projekt xanadu
  • cyberprzestrzeń, vr i hipertekst

     
  • cyberteksti dyskurs ergodyczny
     
     
  • infocom
  • adventure
  • zork - poetyka
     
  • gryprzygod
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
     

    copyright (c) techsty 2002