powrot do hipertekst
 
magazyn
warsztaty
cyborg cafe
gutenberg pub
blog
skrzynka
   
g r y : M U D y - w i r t u a l n e   l a b i r y n t y
               
 
 
   

Oprócz zwykłych, prostych hipertekstów istnieje spory obszar cyfrowych tekstów o bardziej złożonej naturze, które nie powinny zostać zredukowane do hipertekstów, mimo iż także bazują one na hipertekstualności, a ich bezpośrednimi pośrednikami, jak w przypadku hipertekstów, są tekstowe gry przygodowe. Chodzi na przykład o MUDy (Multi User Domains albo - Multi User Dungeons) - czyli bazujące na tekście wirtualne rzeczywistości. W przeciwieństwie do zwykłych sieciowych społeczności czy forum on-line, takich jak na przykałd pierwsze z nich - działające od 17 lat The WELL, mudy to gry sieciowe, uruchomiane na serwerze internetowym. Dostęp do nich możliwy jest przy użyciu programów typu telnet, gracze "logują" się na serwerze tak, jak na każdej innej maszynie w sieci, lecz po wpisaniu swojego identyfikatora nie pojawia się na ich ekranie znak zachęty Unixa, lecz tekstowy opis pierwszego "pomieszczenia" w grze. W ciągu całej gry gracze przemieszczaja się pomiędzy pokojami, podobnie jak czytelnik hipertekstów przemieszcza sie pomiędzy leksjami.

O ile miłośnik gier tekstowych musiał, chcąc osiągnąć wyznaczony przez grę cel, rozwiązywać przygotowane przez programistów zagadki i zmagać się z zawiłościami języka komend, od czasu do czasu jedynie spotykając "osoby" kontrolowane przez komputer, to gracz MUDa przede wszystkim współpracuje i konkuruje z postaciami kierowanymi przez innych ludzi. Czasami zdarzają się tutaj także postaci "komputerowe", określane mianem Avatarów lub na wzór gier RPG nazywane skrótem NPC (Non Player Character), lecz tworzą one jedynie niezbyt istotne dla samej rozgrywki tło.

Gry MUD w zasadzie nie posiadają określonego celu. Eksploracja wirtualnego świata i komunikowanie się z innymi graczami jest tutaj celem samym w sobie, podobnie jak nieustanne podnoszenie umiejętności postaci, którą kieruje gracz. W trakcie wędrówki po świecie i w wyniku walk z zamieszkującymi go potworami gracz zyskuje doświadczenie, które z czasem podlega wymianie na punkty, pozwalające na podniesienie owych współczynników.

W społeczności MUDów istnieje swoisty podziału klasowy wśród graczy. Gracze bardzo już zaawansowani starają się zatem o zostanie Czarownikami (Wizards). Czarownicy nie zajmują się już zwiedzaniem świata, zamiast tego bawią się jego tworzeniem i modyfikacją. Większość systemów MUD posiada stworzony specjalnie do tego celu język skryptów, przypominający nieco języki programowania wysokiego poziomu.

W jednej grze MUD, działającej nieprzerwanie powiedzmy przez rok, aktywnie działa zwykle kilkunastu czarowników. Dzięki temu świat podlega ciągłym zmianom, sama zaś gra staje się coraz ciekawsza - byłoby to niemożliwe do pomyślenia w jakiejkolwiek klasycznej grze, niekoniecznie nawet tekstowej.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • lexia
  • systemy hipertekstowe
  • memex i vannevar bush

     
  • nawigacja w hipertekście
      
       
  • gry przygodowe
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
     

    copyright (c) techsty 2002