Litwo, gdzie jest Trynkiewicz

kogle-google poezji polskiej przez pytania narodu spisane

Stare Miasto

księżyc zadane pl
rozlewisko serial, żółte plamy na ubraniach
posluchaj mnie kacper ulub,
w mrocznym mrocznym domu
w rzece znaleziono irlandzkiego kibica
gdzie można usłyszeć hymn rp
miasto jak ryba
ryciny ulic, kiedy odchodzą w cień drzew
pękają naczynka w oku, obszernie
patrz
rycerze jana pawła ii
w półżałobnej czerni

Krzysztof Kamil Baczyński

Stare Miasto

Księżyc zadymiony niebem
rozlepia plakaty - żółte plamy ciszy,
posłuchaj... ulica schodzi w mrocznym żlebie
w rzeki zgęstniałych gwiazd,
można usłyszeć:
jak miasto brodzi w neonowym szumie,
ryciny ulic wypukłe odchodzą w rzeki domów,
pękają w średniowieczne place, obszernie,
patrz!
rycerze jadą dołem w półżałobnej czerni...

Spis treści

Wiersz Baczyńskiego, wolny i nieregularny, wykazał nowe możliwości metody zastępowania zwrotów z oryginału znaleziskami z sieci. Okazało się, że czasami, dla zachowania rytmu oryginału, można nie tyle rozbijać jeden wers na dwa, co podmieniwszy jedną częśc wersu, inną pozostawić bez zmian. Metoda pierwsza, ta użyta w remiksie Inwokacji, świetnie się sprawdziła na końcu wiersza: wers rycerze jana pawła ii
w półżałobnej czerni
wtapia się w nastrój i tonikę oryginału w sposób nowy, odkrywczy i wnoszący w ten warszawski, surrealny wieczór współczesne akcenty. Z kolei metoda druga zabłysła w takich wersach jak: ryciny ulic, kiedy odchodzą w cień drzew (drugi człon po "rycinach ulic" pochodzi z piosenki zapomnianego zespołu Top-One poświęconej zmarłym na AIDS) oraz pękają naczynka w oku, obszernie. W pierwszym przypadku bez zmian pozostała klauzula początkowa, w drugim końcowa. W efekcie remiks, żerując na atmosferze i rytmie oryginału, serwuje czytelnikom nową treść.

powstawanie remiksu - przykładprzykład 1
powstawanie remiksu - przykładprzykład 2
powstawanie remiksu - przykładprzykład 3