Założona w 1985 roku przez Stewarda Branda i Larry’ego Brillantta, The WELL (Whole Earth ’Lectronic Link) jest jedną z najwcześniejszych i najbardziej wpływowych społeczności internetowych, skupiających przede wszystkim artystów z Kalifornii i innych części świata. Strukturę sieci określano jako "skupisko elektronicznych wiosek. zamieszkane, inteligentne i ikonoklastyczne". The WELL działała jeszcze przed upowszechnieniem Internetu, jako sieć oparta na połączeniach dial-up, i była miejscem spotkań, wymiany idei i – co istotne – twórczości artystycznej. Jej charakter można opisać jako mieszankę dzisiejszego forum dyskusyjnego, bloga i kolektywu twórczego, z cechami, które prefigurowały współczesne media społecznościowe – w tym osobiste profile, wątki dyskusyjne, moderację i głębokie poczucie wspólnoty.

...
The WELL

The WELL powstała z ducha kontrkultury lat 60. i 70. – w dużej mierze była kontynuacją filozofii Whole Earth Catalog, wydawanego przez Branda. Miała być platformą wolnej wymiany myśli, gdzie eksperci, amatorzy i artyści mogli rozmawiać na równych zasadach. To właśnie w The WELL sformułowano wiele intuicji, które później stały się fundamentami cyfrowego idealizmu: przekonanie, że sieć może być narzędziem demokracji, samoorganizacji i kreatywności.

Jedną z najbardziej znaczących postaci artystycznych związanych z The WELL była Judy Malloy – pionierka literatury elektronicznej i autorka hipertekstowych powieści cyfrowych. Jej najważniejsze dzieło z tego okresu, Uncle Roger (1986–1988), jest jednym z pierwszych przykładów cyfrowej narracji modularnej, wyświetlającej się przed czytelnikiem jak karty wyciągane z pudełka, którego rolę w środowisku cyfrowym pełni baza danych. Uncle Roger publikowany był seryjnie, w częściach, na forach dyskusyjnych The WELL. Utwór powstał w języku BASIC i składał się z “epizodów”, które czytelnicy mogli śledzić i komentować na bieżąco, współuczestnicząc w jego tworzeniu. Pierwotna wersja kolejnego hipertekstu, k0cHacK0g0s, również pojawiła się w The WELL.

Malloy opisywała The WELL jako żywą strukturę literacką – nie tylko miejsce publikacji, ale i dialogu, w którym odbiorca przestaje być pasywnym czytelnikiem, a staje się współautorem i świadkiem procesu twórczego (Women, Art, and Technology, red. Judy Malloy, 2003). W tym sensie The WELL pełniło funkcję kolektywnej “maszyny literackiej”, podobnie jak współczesne platformy społecznościowe, choć z większym naciskiem na refleksję i głębię.

Z perspektywy historii literatury i mediów, The WELL stało się pomostem między tradycją awangardowej twórczości a narodzinami literatury sieciowej. Powieści hipertekstowe z lat 80. i 90., takie jak afternoon, a story Michaela Joyce’a czy Victory Garden Stuarta Moultharopa, rozwijały idee, które Malloy testowała właśnie w ramach tej sieci – nielinearność, rozgałęzienia narracyjne, funkcja czytelnika jako aktywnego uczestnika.

W sferze społecznej The WELL prefigurowało nie tylko blogosferę, ale i serwisy takie jak Facebook czy Reddit – przy czym ich współczesne formy zatraciły wiele z pierwotnego idealizmu. Jak zauważa Howard Rheingold w klasycznej książce The Virtual Community (1993), The WELL funkcjonowało jako “cyfrowa wioska”, w której odpowiedzialność, empatia i autentyczność były warunkiem uczestnictwa. Nie było anonimowości – każdy podpisywał się własnym imieniem i nazwiskiem, a rozmowy, nawet ostre, prowadzone były z pełną świadomością społecznej odpowiedzialności.

Z dzisiejszej perspektywy The WELL można postrzegać jako eksperyment społeczny i artystyczny, który oferował prototypy zarówno form narracyjnych, jak i modeli komunikacji społecznej w sieci. Przed komercjalizacją Internetu i dominacją algorytmów, istniała przestrzeń, w której kultura cyfrowa rozwijała się w rytmie rozmów, eksperymentów i wspólnego tworzenia.

Zakończenie epoki The WELL nie oznacza jednak jej końca jako zjawiska kulturowego. Pozostaje ona źródłem inspiracji dla badaczy, artystów i aktywistów cyfrowych, poszukujących alternatyw dla obecnych modeli platformowych. W czasach dominacji zamkniętych ekosystemów, The WELL przypomina, że sieć może być nie tylko narzędziem dystrybucji, ale i przestrzenią etycznej, wspólnotowej kreacji.

Bibliografia

  • Malloy, Judy. Uncle Roger, 1986–1988.
  • Malloy, Judy (red.). Women, Art, and Technology. MIT Press, 2003.
  • Rheingold, Howard. The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. MIT Press, 1993.
  • Turner, Fred. From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism. University of Chicago Press, 2006.

Ostatnia aktualizacja:

29.04.2025

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (2010) The WELL. "Techsty" 29.04.2025 [https://techsty.art.pl/hipertekst/gry/well.htm].

media społecznościowe pionierzy hipertekstu

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


afternoon art być czytelnik earth gry hiperfikcja hipertekst hypertext img jmalloy judy literatury malloy outgoing press roger sieci sieć source społecznej target techsty uncle value