Kamienne tabliczki z Mezopotamii i znad Nilu, greckie papirusy, pierwsze książki drukowane w Chinach, manuskrypty średniowieczne, masowa produkcja książek w epoce Gutenberga, krótki epizod mikrofilmowego zapisu, w końcu - elektroniczny, interaktywny ekran komputera - wszystkie te materialne artefakty są nośnikiem zapisu literatury, polem pisma zmieniającycm się z epoki na epokę, wraz ze zmianiającą się technologią, podlegającą procesowi remediacji. Technologie te nie były tylko zwykłymi narzędziami komunikacji. Zgodnie z formułą przenośnik jest przekazem wpływały one także na sam kształt literatury, a nawet - jak to się stało w przypadku druku - na wizję świata. Jeśli uszeregować wszystkie te formy zapisu, w innym układzie niż chronologiczny, okaże się, że pisarstwo elektroniczne może mieć więcej cech wspólnych z literaturą ustną, manuskryptami i kamiennymi tabliczkami niż z poprzedzającym je drukiem.

Otwartość zapisu, wariantowość, niesekwencyjność, zaczerpnięta z literatury ustnej retoryka: to niektóre z tych cech. Te pokrewieństwa sprawiły, że o hipertekście mówi się nawet, że (podobnie jak jego medium - komputer) inauguruje on postgutenbergowską epokę drugiej oralności.

Ostatnia aktualizacja:

30.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Pismo. "Techsty" 30.07.2022 [https://techsty.art.pl/hipertekst/ksiazka/pismo.htm].

hipertekst, książka i druk pismo

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art artefakty autor block cech central chronologiczny drugiej drukiem drukowane druku ekran epokę formułą formy greckie gutenberga hipertekst img ksiazka literatury pismo techsty wszystkie zapisu