• 1945: Prezydencki doradca do spraw nauki Vannevar Bush publikuje As We May Think w The Atlantic Monthly; artykuł opisuje MEMEX, zautomatyzowany system zarządzania informacją dla badaczy, zawierający takie udogodnienia jak odnośniki, kojarzenie i dzielenie się informacją; uważane jest to za rodzaj punktu startowego dla hipertekstu, choć nadal jest to kwestia do dyskusji.
  • 1961: Space War Steve Russella, pierwsza nowoczesna gra komputerowa, zaczyna być propagowana we wczesnych interaktywnych systemach komputerowych. Ten przełom pokazał, iż komputery nie są tylko maszynami do liczenia.
  • 1963: Douglas Engelbart publikuje A Conceptual Framework for the Augmentation of Man's Intellect; wraz z książkami Nelsona (poniżej), praca ta wywołuje poważne zainteresowanie hipertekstem.
  • 1965-75: Theodor Holm Nelson definiuje hipertekst jako "pisarstwo niesekwencyjne," pracując m.in. z Andriesem Van Dam na Uniwersytecie w Brown Nelson tworzy FRESS, pierwszy w pełni wprowadzony w życie system hipertekstowy, uruchamia Xanadu, pierwsze hipertekstualne archiwum i system publikacji a także pisze Computer Lib/Dream Machines i Literary Machines, które stają się dla rozwoju hipertekstu podstawowymi materiałami.
  • 1966: Wielosekwencyjna powieść Julio Cortázara Rayuela (czyli Gra w klasy).
...
Gra w klasy Julio Cortazara
  • Zima 1968: Engelbart demonstuje NLS/AUGMENT, system zarządzania informacją, który stworzył po to, by wcielić w życie niektóre z idei Busha.
  • 1968: Robert Coover pisze Pricksongs and Descants.
  • 1973: Gravity's Rainbow Thomasa Pynchona .
  • 1975: Computer Lib/Dream Machines Nelsona .
  • 1975-80: Rozwój pierwszych popularnych komputerów osobistych.
  • 1976: Don Woods wydaje swoją wersję symulacji jaskini Will Crowther'a - Adventure, dając początek gatunkowi elektronicznych tekstowych gier przygodowych.
  • 1977-1990: Firma programowa Infocom wydaje Zork !, A Mind Forever Voyaging, Hitchhiker's Guide to the Galaxy oraz inne klasyczne tekstowe gry typu adventure
  • 1979:Hitchhiker's Guide to the Galaxy - powieść Douglasa Adamsa .
  • 1981: True Names, opowiadanie Vernora Vinge'a, wprowadza koncepcję cyberprzestrzeni.
  • 1982: Literary Machines Nelsona
  • 1984: Michael Joyce i Jay David Bolter spotykają się w Laboratorium Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu Yale i zaczynają pracę nad Storyspace.
  • 1984: Neuromancer Williama Gibsona
  • 1984: Rob Swigart publikuje Portal i opatruje go podtytułem "powieść interaktywna". Wersja na HyperCard ukazuje się w 1988.
  • Zima 1984: Apple zaczyna produkcję Macintoshy.
  • 1985: Manifest Cyborga Donny Haraway's pojawia się w Socialist Review.
  • 1986: Judy Malloy wydaje na The WELL -pierwszej sieciowej społeczności powieść Uncle Roger, pierwszy z jej projektów pod wspólną nazwą "narrabase". Uncle Roger opublikowany został przez Narrabase Press w 1998.
  • 1986: Mark Bernstein zaczyna publikować powieści hipertekstowe i dokumentalne hiperteksty w swojej firmie softwarowej Eastgate Systems.
  • 1986: Randall Trigg kończy najwcześniejszą pracę doktorską poświęconą hipertekstowi na Uniwersytecie w Maryland; praca ta odbiła się szerokim echemi do dziś jest często cytowana w literaturze przedmiotu.
  • 1986-1990: Zespół badaczy na Uniwersytecie Brown tworzy Intermedia, wiodący system hipertekstowy drugiej generacji. Intermedia została poważnie wykorzystana przez George`a Landowa i innych pracowników jego wydziału w Brown. Dickens Web Landowa - kolaboracyjny hipertekst stworzony przez kilka studenckich roczników zostaje później przeniesiony na Storyspace i opublikowany przez Eastgate.
  • Koniec 1986: Michael Joyce pisze afternoon, a story jako (pośród wielu innych) "plik testowy" Storyspace.
  • 1987: Hakerzy Stevena Levy - wpływowa pozycja dla pionierów komputerów osobistych.
  • Wiosna, 1987: Apple Computer wydaje HyperCard, wprowadzając całe pokolenie użytkowników komputerów w świat hipermediów.
  • 1987: Inigo Gets Out Amandy Goodenough - opowiadanie dla dzieci stworzone w HyperCard, zaczyna krążyć z rąk do rąk na dyskietkach; jest to prawdopodobnie pierwszy graficzny hipertekst i być może pierwsza narracja z HyperCard; Inigo i inne utwory Goodenough opublikowane zostają później na CD-ROMie przez wydawnictwo Voyager.
  • Wiosna 1987: Hypertext '87 - pierwsza konferencja hipertekstowa sponsorowana przez Association for Computing Machinery (ACM); odczyty George P. Landowa "Rhetoric of Hypertext" oraz Boltera and Joyce'a "Hypertext Narrative"; Riverrun Press publikuje pierwsze wydanie afternoon na potrzeby konferencji.
  • 1987-88: J. Yellowlees Douglas i Nancy Kaplan zaczynają sięgać po hipertekstowe fikcje podczas zajęć z literatury na Uniwersytecie w Nowym Jorku i Cornell, pełni szacunku i wdzięczności Joyce, Moulthrop, i John McDaid zbierają się kuchni Kaplan i rozmawiają przez trzy dni.
  • 1987: Greg Crane inauguruje Projekt Perseus na Harvardzie, oparte na HyperCard i wydane na CDROMie kompendium tekstów i wystaw poświęconych studiom nad cywilizacją klasyczną.
  • 1989: We Make Memories Abbe Don'a - pionierski hipertekstowy dokument .
  • 1989: Voyager Company wydaje serię CD-ROMów z klasyczną muzyką, poszczególne płyty zawierały talie HyperCard, które komentowały zamieszczoną na płytach muzykę
  • 1989: Słownik Chazarski Milorada Pavicia w wersji angielskojęzycznej; przez niektórych książka ta czytana jest jako hipertekst na papierze. Robert Coover recenzuje ją w "New York Times Book Review".
  • 1989: Hypertext '89 (Pittsburgh): wykład Polle Zellwegera na temat ścieżek i tak zwanych "guided tours" wyznacza trwałą ramę dla tej tematyki; Cathy Marshall prezentuje pracę na o ewolucji NoteCardów Xeroxa, co zainaugurowało ruch w stronę "przestrzennego hipertekstu".
  • 1990: "Postmodern Culture", założony przez Eyal Amiran, Johna Unswortha i innych - pierwszy magazyn on-line w humanistyce, wiele artykułów poświęconych jest elektronicznej literaturze i hipertekstom.
  • 1990: The Second Self (Touchstone) Sherry Turkle , cenne wczesne studium użytkowania komputerów przez dzieci i dorosłych.
  • 1990: Pierwsza publikacja Judy Malloy - Its Name Was Penelope (Narrabase Press); tekst ten został ponownie wydany przez Eastgate w 1992.
  • 1990: Eastgate publikuje afternoon, a story oraz Storyspace.
  • 1990: Voyager Company publikuje swoją serię "Książek Poszerzonych", czyli utworów uznanych autorów (m.in trylogię William Gibsona) zaprezentowanych w taliach HyperCard.
  • 1990-91: Tim Berners-Lee tworzy narzędzia warsztatowe i hipertekstową przeglądarkę, którą nazywa World Wide Web.
  • Wiosna, 1991: Specjalne wydanie Writing on the Edge poświęcone hipertekstowi, zamieszczono tam eseje takich autorów jak Terence Harpold, John McDaid, J. Y. Douglas, Jay David Bolter oraz oryginalne hiperteksty Michaela Joyce`a, Marthy Petry i Carolyn Guyer.
  • 1991: Synners Pat Cadigan - powieść opisująca cyberprzestrzeń jako coś innego niż "bezcielesna egzaltacja." Zamiana maszyn....
  • 1991: Writing Space Jay David Boltera: książka zawiera ofertę wysyłkowej sprzedaży Storyspace na dyskietce.
  • 1991: Praca doktorska J. Yellowlees Douglasa Print Pathways and Electronic Labyrinths (Uniwersytet w Nowym Jorku) - pierwsza praca poświęcona interpretacji hipertekstu.
  • 1991: Computers as Theatre Brendy Laurel (Addison-Wesley).
  • Jesień 1991: Hypertext '91 (San Antonio); wśród wielu wartych odnotowania wydarzeń na konferencji - panel "Stan problemu nawigacyjnego". Wyznaczył on konsensus w tej tematyce, badacze przyznali, że tak naprawdę "problemu" nie ma; Eastgate publikuje Victory Garden Stuarta Moulthropa.
  • Wiosna 1992: Kontrowersyjny artykuł Koniec Książek Roberta Coovera pojawia się w New York Times Bok Review.
  • Pierwsza szwedzka powieść hipertekstowa - Iakttagarens förmĺga att ingripa Karla-Erika Tallmo (tytuł angielski The Watcher's Ability to Interfere). Jest to projekt na HyperCar. Więcej informacji na www.nisus.se/archive/iakttaga.HTMl
  • 1992: Beyond Cyberpunk Garetha Branwyna i Marka Frauenfeldera, bazujące na HyperCard kompendium cyberpunka i subkultur wieku informacji.
  • 1992: BBC nagrywa telewizyjny dokument HyperLand, napisany przez Douglasa Adamsa. Są w nim wywiady z Tedem Nelsonem (głosy w dyskusji - Tom Baker, a.k.a. Doctor Who).
  • 1992: W nieczęstej literackiej przedmowie Thomas Pynchon przez przypadk rzuca termin "hipertekstualista."
  • 1992: The Madness of Roland Grega Roacha - wczesny eksperyment z video w hipermediach.
  • 1992: Voyager publikuje swój cykl "First Person" - są to interaktywne produkty na CD-ROmach zawierające prezentacje z wykorzystaniem tekstu i video(wśród autorów - Stephen Jay Gould, Marvin Minsky).
  • 1992: Hypertext: The Convergence of Critical Theory and Contemporary Technology George Landowa (Johns Hopkins UP).
  • 1992: Understanding Comics. The Invisible Art Scotta McClouda - książka wyjaśnia strukturalne właściwości "sztuki sekwencyjnej" w sposób, który bezpośrednio łączy ją z hipertekstem i hipermediami.
  • Grudzień 1992: Wired 1.1.
  • 1993: NCSA Mosaic - pierwsza popularna przeglądarka HTTP.
  • 1993: Włoski przekład afternoon. A story (tłumaczenie Walter Vannini i Alearda Pandolfi) opublikowany przez Elettro Libri/Human Systems z Mediolanu wraz z pierwszą włoską fikcją hipertekstową - Ra-dio Lorenzo Miglioliego.
  • 1993: Marble Springs Deeny Larsen (Eastgate), prawdopodobnie pierwsza hipertekstualna narracja z możliwością prawdziwego zaangażowania się czytelnika, który może dopisywać tekst i dodawać linki. Dalsze wydania tego stworzonego w HyperCard projektu zawierają materiały i linki dodane przez czytelników.
  • 1993: The Electronic Word: Democracy, Technology Richarda Lanhama
  • 1993: Snow Crash Neala Stephensona.
  • 1993: Quibbling (Eastgate) Carolyn Guyer .
  • 1993: Uncle Buddy's Phantom Funhouse Johna McDaida - "sztuczny hipertext" zawierający literackie pozostałości po Arturze ("Buddy") Newkirku, praca powstająca od połowy lat 80. w końcu opublikowana przez Eastgate.
  • Lato 1993: Coover na pierwszej stronie New York Times Book Review recenzuje fikcje hipertekstowe.
  • Wiosna 1994: Broderbund publikuje MYST braci Millerów, pierwszy eksploracyjny i graficzny hipertekst, który zyskał dużą popularność, MYST osiąga nawet rekord sprzedaży na rynku gier komputerowych.
  • 1994: Hyper/Text/Theory (Johns Hopkins) zbiór artykułów pod redakcją Landowa.
  • 1994: Eastgate wydaje pierwszy numer Quarterly Review. W numerze - Intergrams Jima Rosenberga, w następnych numerach - I Have Said Nothing J.Y. Douglas'a i Lust Mary-Kim Arnold.
  • 1994:Imagologies Marka Taylora i Esy Saarinen (Routledge).
  • 1994: Netscape Navigator - przeglądarka www.
  • 1994: In Small and Large Pieces Kathryn Cramer w Eastgate Quarterly.
  • 1995: The Spot - pierwsza sieciowa opera mydlana w internecie.
  • 1995: Poeta Robert Kendall zaczyna prowadzić pierwszy kurs on-line z hipertekstowej literatury poprzez New School Online.
  • Wiosna 1995: Alan Liu wprowadza do internetu Voice of the Shuttle - znajdują się tam linki, komentarze i wiele innych informacji o zasobach humanistyki w internecie.
  • 1995: Of Two Minds: Hypertext Pedagogy and Poetics Michaela Joyce'a (U. Michigan Press).
  • 1995: Navigator 1.1 sprawia, że "Web design" nie jest już pustym terminem.
  • 1995: Gutenberg Elegies Sven Birkerta - wywołują pierwszą poważną salwę w początkowym potępieniu hipertekstu przez świat książki.
  • 1995: Eastgate wydaje Socrates in the Labyrinth Davida Kolba, pierwszą udaną próbę robienia filozofii w środowisku (elektronicznego) hipertekstu.
  • 1995: Sun Microsystems wprowadza Javę - język technologii sieciowej
  • Jesień 1995: Trzeźwa i krytyczna recenzja Carolyn Guyer na temat opartych na sieci hipertekstach pojawia się w Feed (http://www.feedmag.com/95.09guyer/95.09guyer.HTMl)
  • Jesień 1996: Barbara Page osadza twórczość hipertekstową w kontekście pisarstwa kobiecego w Women Writers and the Restive Text (Postmodern Culture 6.2: http://www.iath.virginia.edu/pmc/text-only/issue.196).
  • Zima 1996: Na konferencji Hypertext' 96 w Waszyngtonie pierwszą nagrodę imienia Douglasa Engelbarta dostaje grupa studentów z Georgia Tech za ich pracę nad hipertekstowym kinem - HyperCafé; Jim Rosenberg wygłasza bardzo wpływy artykuł "The Structure of Hypertext Activity"; Eastgate wydaje Forward Anywhere Judy Malloy i Cathy Marshall.
  • Wiosna 1996: Voyager - pierwszy wydawca hipertekstów na CD-ROMach odchodzi z rynku z powodu niskiej sprzedaży. Załozyciel tej firmy - Bob Stein wypuszcza program TK3 (toolkit-3), system do tworzenia interaktywnych dokumentów.
  • 1996: Michael Shumate otwiera Hyperizons Web - stronę indeksującą hiperteksty stworzone do odczyytwania on-line i off-line
  • 1996: Początki wprowadzania skryptów i ramek w Navigatorze 2.0 jeszcze bardziej poszerzają potencjał HTTP/HTML jako medium dla bardziej złożonych tekstów.
  • 1996: Eastgate wydaje Patchwork Girl Shelley Jackson oraz Twilight: A Symphony, najbardziej dojrzałe i ambitne fikcje napisane w Storyspace.
  • 1996: Zbiór tekstów pod redakcją Jeffrey`a Nunberga The Future of the Book (U. California Press).
  • 1996: Life on the Screen (Touchstone) Sherry Turkle - szerokie i prowokacyjne spojrzenie na recepcję informacyjnej kultury sieciowej.
  • 1996: Diamentowy Wiek Neala Stephensona
  • 1996: John Barth opowiada się przeciwko hipertekstowej fikcji, włącznie z afternoon.a story w Wilson Quarterly; około roku później własną bazującą na linkach fikcję w Atlantic Monthly.
  • 1997: Silvio Gaggi - From Text to Hypertext (U. Penn. Press).
  • 1997: Janet Murray - Hamlet on the Holodeck (MIT Press).
  • 1997: Steven Johnson - Interface Culture (Harper).
  • 1997: Johndan Johnson-Eilola - Nostalgic Angels (Ablex).
  • 1997: Hipertekstowa fikcja Marka Ameriki - Grammatron.
  • 1997: Cybertext Espena Aarseth'a (Johns Hopkins) przedefiniowuje dyskusje o elektronicznych formach twórczości poprzez wprowadzenie pojęcia "ergodyczny", które zastępuje "interaktywny" w odniesieniu do tekstów oraz poprzez zbudowanie taksonomii komputerowej literatury, która uwzględnia generowany przez komputer tekst, gry i przestrzenie wirtualne.
  • 1997: Hamlet on the Holodeck Janet Murray' (Free Press) prezentuje swoją własną reinterpretację interaktywności oraz postuluje formy narracji, które są zarówno proceduralne jak i improwizacyjne.
  • Lato 1997: Specjalne wydanie Postmodern Culture prezentujące prozę i poezję hipertekstową, oraz fikcję Michaela Joyce'a Twelve Blue, a także odpowiedź Gregory Ulmera na ten tekst.
  • Jesień 1997: N. Katherine Hayles wydaje specjalny numer Modern Fiction Studies poświęcony literackiemu hipertekstowi
  • Jesień 1997: W dziale książki New York Times Book Review ("The Never-Ending Saga") Michiko Kakutani nie stara się nawet nazwać autora afternoon.a story, i oburza się, że hipertekstowa fikcja jest co najwyżej grą Myst [sic] lub Warcraft II, za którą zabrał się Robbe Grillet". Cóż, sami wiecie...
  • Zima 1997: Broderbund publikuje RIVEN braci Miller - sequela do gry MYST. W pierwszych dniach na rynku - gra sprzedaje się w 80 tys.egzemplarzy.
  • 1998: Douglas Engelbart zdobywa Nagrodę Turinga, najwyższe wyróżnienie przyznawane przez Association for Computing Machinery's.
  • Wiosna 1998: Główny pisarz z grupy Millerów oświadcza, że interaktywne teksty w zbyt dużym stopniu zależą od użytkownika i nie dają autorowi wystarczającej kontroli, mówi, że poświęci swoją przyszłą pracę na pisanie scenariuszy.
  • 1998: W Norton Anthology of Postmodern Literature - zamieszczone zostają fragmenty afternoon.a story oraz I Have Said Nothing Douglas.
  • Czerwiec 1998: Hypertext '98 (Pittsburgh): Patterns of Hypertext Marka Bernsteina przedstawiają analityczną i obszerną wiedzę o retoryce struktur hipertekstowych; drugą nagrodę Engelbarta zdobywa Cathy Marshall za przełomową pracę o etnografii przypisów.
  • Lipiec 1998: Salt Hill Review wręcza swoją pierwszą nagrodę w dziedzinie literatury hipertekstowej, wygrywają Josephine Wilson i Linda Carroli - autorki water always writes in plural, zobacz http://www.hypertxt.com/sh/hyper98.
  • Jesień 1998: Pierwsza konferencja Digital Art and Culture na Uniwersytecie w Bergen, w Norwegii.
  • Jesień 1998: Jay Bolter i Richard Grusin - Remediation: Understanding New Media (MIT).
  • Wiosna 1999: New York University Press wręcza swoje pierwsze nagrody za fikcje hipertekstową
  • Wiosna 1999: Społecznośc internetowa The trAce oraz Alt-X ustanawiają swoje nagrody za hiperteksty i sztukę cyfrową.
  • 1999: Marie-Laure Ryan - Cyberspace Textuality (Indiana).
  • 1999: Powstaje Electronic Literature Organization założona przez Scotta Rettberga, Jeffa Ballowe`a i innych.
  • Zima 1999: Druga konferencja Digital Art and Culture w Georgia Tech. Nick Montfort publikuje Winchester's Nightmare, pierwsza komputerowa fikcja, do której wydania "w realu" dołączony jest laptop
  • Zima 1999: Ted Nelson zaczyna rozpowszechniać demo i kod źródłowy do ZigZag - radykalnego odejścia od nieruchomych, opartych na plikach, konwencji internetu
  • Wiosna 2000: Jedenasta konferencja ACM Hypertext w San Antonio, odczyty głównych teoretyków: J.Y. Douglasa, Roberta Kendalla i Jean-Hugues Réty. Eastgate publikuje Califię M.D. Coverley'a
  • Wiosna 2001: Espen Aarseth i inni inaugurują Game Studies, pismo akademickie poświęcone krytyce i badaniom gier komputerowych i ich kulturze.
  • Wiosna 2001: Lev Manovich - Language of New Media (MIT Press) - książka kładzie podwaliny do rozumienia mediów w kategoriach kina oraz (raczej prowakacyjnie) post-kinematycznych form symulacji i zaangażowania telematycznego.

Ostatnia aktualizacja:

25.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Chronologia hipertekstu (wg S.Moulthropa). "Techsty" 25.07.2022 [https://www.techsty.art.pl/hipertekst/historia/chronologia.htm].

hipertekst historia instytucje systemy

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


afternoon art chronologia culture douglas eastgate hipertekst hipertekstu hypercard hypertext img jesień joyce pierwsza pierwszy powieść press publikuje review story storyspace system techsty wiosna wydaje