W 1987 ROKU KONSORCJUM Apple zrewolucjonizowało sposób interakcji użytkowników z ich komputerami dołączając do każdego egzemplarza swojego komputera darmowy program HyperCard. Twórcy programu inspirowali się dokonaniami w dziedzinie nowych interfejsów autorstwa Alana Key z Xeroxa w Palo Alto Research Centre (PARC), ideami Vannevara Busha oraz języka SmallTalk.

Naczelną metaforą interfejsu i mechanizmu HyperCard jest talia kart. Każda z kart mogła zawierać tekst, grafikę i inne elementy interfejsu. Mogły być one (rysunki, elementy nawigacyjne) narysowane lub po prostu dołączone do pojedynczej karty z menu. Praktycznie możliwe to było dzięki skryptom HyperTalk, które były przypisane do przycisków. Karty mogły dzięki temu zawierać także dźwięki, video, animacje, a nawet fragmenty video, czego do dziś w wersji na Windows nie ma na przykład Storyspace.

W ciągu pierwszego roku rozprowadzono milion kopii HyperCard. Paradygmat talii kart stał się tak popularny, że program doczekał się swoich klonów (SuperBook, PLUS, and ToolBook). I to raczej one, w późniejszych latach, używane były częściej przez twórców aplikacji hipertekstualnych, zwłaszcza z zaawansowanymi funkcjami mulitmedialnymi, a nie sam HyperCard, którym firma Apple przestała się interesować wraz z pojawieniem się systemu OS X.

...
Stuart Moulthrop - Dreamtime (1991) w Hypercard

Jednym z najwybitniejszych utworów literackich powstałych w Hypercard jest Uncle Buddy's Phantom Funhouse Johna McDaida. Jedną z najbardziej wpływowych gier – Myst.

Miejsce Hypercard, jako środowiska do tworzenia hipertekstów, zajął program Storyspace stworzony przez Joyce`a, Boltera i Bernsteina. Nie posiadał on jednak tak dużego potencjału skryptowego jak Hypercard, pozwalające na pisanie własnych, skomplikowanych aplikacji, opartych na tej samej ramie i interfejsie. Do najwybitniejszych utworów literackich napisanych na HyperCard zaliczyć trzeba cyberteksty the Book Unbound oraz the Speaking Clock Johna Cayleya, Dreamtime i Hyperbole Stuarta Moulthropa, czy szwedzką powieść hipertekstową Lakttgarren. Większość utworów napisanych w HyperCard dostępna jest dziś, w wersji na Macintosha, poprzez darmowy program HyperCard Player. Zarówno Hypercard jak i system Macintosh Classic dostępne są na większości systemów operacyjnych poprzez emulator SheepShaver.

Ostatnia aktualizacja:

14.01.2024

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Systemy Hipertekstowe - Hypercard . "Techsty" 14.01.2024 [].

historia narzędzia autorskie platfromy systemy hipertekstowe

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


apple art bush dreamtime hipertekst hypercard img interfejsu johna kart mogły myst najwybitniejszych napisanych outgoing poprzez program source storyspace systemy target techsty uncle utworów value